Jaki płyn do wspomagania?

Wspomaganie kierownicy jest bardzo ważnym układem w każdym współczesnym samochodzie. Pozwala nam ono na komfortowe kręcenie nawet na betonie, gdy nasze auto ma szerokie opony i inaczej bardzo trudno byłoby nam manewrować kołem kierownicy. Aby wspomaganie działało, konieczny jest specjalny płyn, który należy uzupełniać w zbiorniczku pod maską. Jeżeli będziemy mieli go za mało, to pompa od wspomagania bardzo szybko zatrze się, lub też inne elementy układu ulegną zniszczeniu. Sprawdźmy więc jaki płyn do wspomagania należy wybrać, by uzupełnić ewentualne braki.

Układy wspomagania dzielimy na dwa rodzaje. Pierwszy z nich to wspomaganie elektryczne, gdzie kręcić pomaga nam specjalny silnik, umieszczony najczęściej wewnątrz kabiny samochodu, tuż nad nogami kierowcy. Drugi system to wspomaganie hydrauliczne i ono właśnie jest najbardziej popularne. By mogło ono dobrze działać, potrzebny jest specjalny płyn, który wlewamy do zbiornika pod maską. Następnie dociera on do pompy napędzanej przez silnik (dlatego wspomaganie działa dopiero po uruchomieniu motoru), gdzie przewodami wysokiego ciśnienia jest doprowadzany do maglownicy. Maglownica to element, który łączy przekładnię kierowniczą z drążkami i ostatecznie z kołami. Właśnie tam następuje proces wspomagania, poprzez napieranie płynu pod wysokim ciśnieniem na tłoczyska, które przepychają maglownicę w tą stronę, w którą obracamy koło kierownicy. Dzięki temu jest nam o wiele łatwiej kręcić, a w przypadku bardzo ciężkich aut bez tego systemu w ogóle nie moglibyśmy manewrować po parkingu, gdzie często trzeba obracać kierownicę gdy auto stoi w miejscu.

Mając wspomaganie hydrauliczne, w układzie stosowany jest specjalny płyn. Znajduje się on we wspomnianym zbiorniczku, który znajduje się pod maską. Jeżeli stwierdzimy, że płynu jest tam już mało, trzeba jak najprędzej uzupełnić jego ilość. Robimy to poprzez zdjęcie pokrywy ze zbiorniczka, lub odkręcenie jej (zależnie od modelu auta) i dolanie płynu z butelki. Jednak jaki płyn do wspomagania powinniśmy kupić? Niestety nie jest to takie oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Każde auto stosuje inny rodzaj płynu, nie wystarczy więc kupić uniwersalnego specyfiku i wlać go do silnika. Może to bowiem spowodować zniszczenie układu, a tego przecież nie chcemy. Wobec tego należy najpierw sprawdzić w instrukcji auta jaki konkretnie płyn znajduje się w układzie wspomagania. W ten sposób szybko dowiemy się jaki płyn do wspomagania zakupić w sklepie motoryzacyjnym. Najlepiej posiadać butelkę z płynem w samochodzie, tak aby w razie gdy w układzie płynu jest mało móc go szybko uzupełnić.

Pamiętajmy, by nigdy nie próbować jeździć samochodem, w którym brakuje płynu w układzie wspomagania. Jest to najprostszy sposób by zniszczyć pompę, która napędza cały układ. Jeżeli natomiast widzimy, że pomimo częstych dolewek ciągle brakuje płynu w układzie, to znaczy że gdzieś jest przeciek. Jeżeli nie potrafimy sami go zlokalizować, to najlepiej udać się do warsztatu. Podobnie zróbmy, jeżeli nie jesteśmy w stanie samodzielnie ustalić jaki płyn do wspomagania powinniśmy dolewać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *