Na czym polega dieta bezglutenowa?

Dieta bezglutenowa to dieta pozbawiona produktów zawierających pszenicę, owies, jęczmień, żyto, pszenżyto, orkisz. Gluten to mieszanka białek roślinnych występujących w tych zbożach.

Stosowanie diety bezglutenowej oznacza rezygnację z tradycyjnego pieczywa, z mąki pszennej, owsianej, żytniej, orkiszowej, z kaszy jęczmiennej, kaszy manny, kaszy bulgur, kaszy kuskus, z bułki tartej, z płatków owsianych, jęczmiennych, pszennych, żytnich i orkiszowych, z makaronu pszennego, orkiszowego, żytniego. Te produkty trzeba zamienić na produkty bezglutenowe.

Dieta bezglutenowa jest wskazana przede wszystkim u osób cierpiących na celiakię, na chorobę Duhringa, u osób mających alergię na gluten. Nietolerancja glutenu objawia się na różne sposoby. Do najczęstszych objawów należą: bóle brzucha, bóle głowy, nudności i wymioty, biegunki i zaparcia, uczucie pełności, złe samopoczucie, zmęczenie, bóle mięśni i stawów, drętwienie kończyn.

Jeżeli przez pewien czas obserwujemy u siebie lub u kogoś bliskiego te objawy, należy skonsultować się z lekarzem i wykonać odpowiednie badania. Leczenie nietolerancji glutenu polega głównie na stosowaniu diety bezglutenowej.

Co można jeść będąc na diecie bezglutenowej?

Osoby będące na diecie bezglutenowej muszą wyrobić sobie nawyk czytania etykiet umieszczonych na produktach spożywczych. Producenci polskiej żywności są zobowiązani do umieszczania na opakowaniach informacji na temat zawartości glutenu w produktach.

Dla osób będących na diecie bezglutenowej najbezpieczniejsze są produkty oznaczone znakiem przekreślonego kłosa. Produktami zbożowymi dozwolonymi na diecie bezglutenowej są ziemniaki, ryż, kukurydza, gryka, soja, proso. Można jeść warzywa i owoce, naturalny nabiał, ryby, jaja, mięso, masło, oleje roślinne, nasiona, pestki, orzechy.

Nieprawidłowo zbilansowana dieta bezglutenowa może doprowadzić do niedoborów witamin i minerałów. Dlatego osoby zamierzające przejść na taką dietę powinny skonsultować się z dietetykiem.

Dieta bezglutenowa w przypadku osób zdrowych

Stosowanie diety bezglutenowej u osób zdrowych np. w celu pozbycia się zbędnych kilogramów nie jest zalecane, gdyż taka dieta może spowodować niedobór ważnych składników odżywczych zwłaszcza takich, jak żelazo, wapń, cynk, magnez, witaminy z grupy B, błonnik. Właściwe skomponowanie zdrowej diety bezglutenowej jest o wiele trudniejsze niż skomponowanie zdrowej diety zawierającej gluten. Powodem jest mniejsza dostępność bezglutenowych produktów zbożowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here